Повече от 67% от асортимента в основните хранителни
категории в Billa, Kaufland, Lidl и T MARKET се състои от български продукти. Този дял е
най-висок при месните продукти – 76%, следван от хляба със 73%, млечните продукти
с 64% и плодове и зеленчуци с 57%.
През последната година четири от най-големите търговски
вериги у нас са изкупили повече от 111 000 тона плодове и зеленчуци от
български производители. Сред тях са над 15 000 тона ябълки, почти
28 000 тона картофи, повече от 5 000 000 броя листни зеленчуци,
близо 27 000 тона дини и пъпеши и над 10 000 тона домати.
Всяка от четирите вериги работи с
между 120 и 200
родни производители и
помага за развитието на техния бизнес. Български компании произвеждат и почти
40% от продуктите под собствени марки на ритейлърите.
Това показват данните от анкета за работа с български
производители за периода 01 ноември 2018 година - 30 октомври 2019 г. Участници
в анкетата са членовете на Сдружението за модерна търговия (СМТ) "Билла
България”, "Кауфланд България”, "Лидл България” и “Максима България”.
Тези четири компании са сред най-големите ритейлъри у нас с общ пазарен дял от
над 30% в сектора на търговията с бързооборотни стоки и имат повече от 360 магазина
в цяла България.
Според експерти от веригите, българските производители
могат да работят успешно с големите търговски компании, ако покриват няколко
важни условия. Сред тях са да предлагат продукти с постоянно високо качество и по
международните стандарти и да могат да доставят договорените количества в срок
и с подходяща опаковка. Покриването на тези критерии може да отвори и вратите към външни пазари, което са постигнали повече
от 45 български компании. Благодарение на партньорството си с търговските
вериги те успешно реализират продукцията си в чужбина.
76% от месните
продукти в Billa, Kaufland, Lidl и T MARKET са български
Данните от анкетата на СМТ показват, че повече от 67% от
асортимента в основните хранителни категории се състои от български продукти. Те
се доставят от между 120 и 200 родни производители, с които работи всяка от
четирите компании. Основни хранителни категории, обхванати от анкетата са „Месо
и месни продукти“, „Хляб и хлебни изделия“, „Плодове и зеленчуци“ и „Мляко и
млечни продукти“.
Според резултатите от проучването на СМТ, 76% от стоките
в категория „Месо и месни продукти“ в четирите вериги са произведени в
България. В категория „Хляб и хлебни продукти“ 73% от асортимента е доставян от
родни хлебопроизводители. Те предлагат не само различни видове хляб, но и
заготовки за печене на хлебни изделия на място в магазините.
Много голям е делът на българските продукти и в категория
„Млечни продукти“ – 64%. Така ритейлърите отговарят на търсенето на хората,
които, според редица проучвания, предпочитат родни мляко, сирене и кашкавал.
Данните от анкетата показват, че 57% от плодовете и
зеленчуците в Billa, Kaufland, Lidl и T MARKET са отгледани в България. В тази категория трябва да се
отчете факта, че поради географското разположение на страната, у нас се
произвежда само една част от плодовете и зеленчуците, които хората харесват и
биха искали да закупят. Затова и малко над 40% от асортимента са продукти като
банани, ананаси и портокали. В същото време в някои вериги, вече може да се
намери киви с произход България, а доскоро този плод беше 100% вносен.
Четири вериги са
изкупили над 111 000 тона български плодове и зеленчуци
През последната година Billa,
Kaufland, Lidl и Т МАРКЕТ,
са изкупили повече от
111 000 тона плодове и зеленчуци от български производители. Сред тях са
над 15 000 тона ябълки, почти 28 000 тона картофи, повече от
5 000 000 броя листни зеленчуци, близо 27 000 тона дини и пъпеши
и над 10 000 тона домати.
Тези данни показват, че значителна част от продукцията на
българските земеделски производители се реализира през големите търговски
вериги. Например, според данни на Министерство на земеделието и храните (МЗХ)
към края на ноември 2019 г. годишното производство на ябълки в страната възлиза
на малко над 50 000 тона. Според анкетата на СМТ, четирите компании са
продали повече от 15 000 тона, което възлиза на около 30% от
производството. Подобна е картината и по отношение на производството на
картофи. Данните на МЗХ показват, че през последната година са произведени
147 000 тона, а според резултатите от анкетата почти 20% са реализирани от
само 4 компании.
Всяка верига работи с между 120 и 200 български доставчици на храни
Анкетата на Сдружението за модерна търговия показва, че
всяка от четирите вериги работи с между 120 и 200 български производители,
които им доставят хранителни стоки от собствените си марки и произвеждат
продукти за брандовете на ритейлърите.
Благодарение на партньорството с веригите,
производителите успешно развиват бизнеса си. Това става благодарение на
реализацията на големи количества стока, оптимизиране на производствения
капацитет и по-добра прогнозируемост на приходите във времето, което им
позволява да реализират инвестиции.
Почти
40% от собствените марки на веригите се произвеждат в България
Резултатите от анкетата
показват, че 38% от продуктите от собствените марки на участниците в четирите
основни хранителни категории се произвеждат в България. Най-голям дял е в
категорията „Месо и месни продукти“ – 63,5%, а при „Хляб и хлебни изделия“
делът е 56%.
Повече
от 45 български компании изнасят продуктите си в чужбина през търговските
вериги
През последната година над 45
български компании развиха бизнеса си и излязоха на международни пазари,
благодарение на партньорството си с търговските вериги. Това стана възможно чрез производството на собствени
брандове на ритейлърите.
Търговските вериги
помагат развитието на българските производители
Българските производители развиват бизнеса си и
благодарение на различни инициативи, организирани от търговските вериги. Например Billa инвестира
в развитието на българското земеделие чрез програмите си „Градините на Билла“ и
„Българска ферма“, които се развиха в собствени брандове. Kaufland и Lidl подкрепят българските
фермери като осигуряват средства и ноу-хау за сертифицирането им по стандарта
Global G.A.Р. Lidl пусна серията „Родна стряха“ и проведе кампанията „Съхрани
българския вкус“, с което наложи на пазара традиционни български храни. T MARKET дава предимство на
българските производители при избора на продукти за асортимента си.
Важна част от подкрепата за
българските производители е и споделянето на огромния опит, който веригите имат
от практиката си в България, и в Европа. Благодарение на това много
производители оптимизираха своите процеси, успешно въведоха утвърдени методи за
работа и така получиха огромно конкурентно предимство на пазара.
Постоянно
високо качество и стремеж към развитие отварят вратите на производителите към
големите вериги
Според експерти от компаниите,
участвали в анкетата, българските
производители са търсен и желан партньор на търговските вериги. Магазините на Billa,
Kaufland, Lidl и T
MARKET са отворени за
родните компании, които успяват да покрият изискванията на търговците.
Най-важните сред тях са предлаганите продукти да са с постоянно високо качество
според международните стандарти и производствените мощности да са съвременни и
ефективни.
От голямо значение е и нагласата на всеки производител да
развива бизнеса си, за да може да отговори на високите изисквания на
търговските вериги за качество на продуктите си. Това означава да е готов да
приеме съветите и знанията, които търговците му предоставят, да има желание да
разработва и произвежда иновативни продукти в партньорство с ритейлърите.