София,
26 март 2015 г.
Сдружението за модерна търговия /СМТ/ и Българската търговско-промишлена палата
/БТПП/ подписаха „Споразумение за стимулиране на добрите и
възпрепятстване на нелоялните търговски практики по веригата от доставки на
хранителни продукти”. Документът е част от усилията на двете бизнес организации
за недопускане на нелоялни търговски практики по цялата верига на доставки – от
производството на хранителни стоки до предлагането им на крайния потребител.
СМТ представлява
11 от най-големите търговски вериги у нас. От тях девет са в сектора на
търговията с бързооборотни стоки с пазарен дял в България около 35%. БТПП е
една от четирите национално представителни работодателски организации в
страната. Палатата има над 53 000 членове. Сред тях са някои от най-големите
браншови организации на производители и доставчици от цялата верига на доставки
на хранителни стоки като асоциациите на месопреработвателите, на
млекопроизводителите и млекопреработвателите, на фермерите, на производителите
на етерични масла, парфюмерия и козметика, на пчеларите, на преработвателите на
плодове и зеленчуци, на пивоварите, на хлебопроизводителите и сладкарите,
лозаро-винарската камара и др.
Повече от 20
години БТПП е член на Международната организация GS1, чиято дейност е свързана с
разработването и внедряването на глобални стандарти и решения с цел повишаване
на ефективността и прозрачността по веригите за търсене и предлагане в
различните отрасли по света. Чрез Съвет GS1 България, БТПП информира и
консултира българските фирми за стандартите GS1 и тяхното приложение.
Сключеното
споразумение между Палатата и Сдружението е изготвено на основата на експертните
анализи на авторитетни международни организации и опита при изработването на
ефективни решения срещу нелоялните търговски практики, натрупан от инициативата
за саморегулации в ЕС (Supply Chain Initiative). То е
съобразено с препоръките на Европейската комисия и отчита важната роля на
малките и средни предприятия по веригата на доставки на хранителни продукти.
Документът беше подписан от изпълнителния
директор на СМТ Йордан Матеев и от председателя на БТПП Цветан Симеонов. Двете
организации се ангажираха да:
·
Стимулират прилагането от своите
членове на принципите за лоялни практики, около които се обединиха
заинтересуваните бизнес организации в ЕС в рамките на организирания от
Европейската комисия Форум на високо равнище за подобряване на функционирането
на веригата от доставки на храни и
·
Подпомагат диалога сред
участниците по веригата от доставки с цел справедливо разрешаване на споровете
в случай на оплаквания за прилагане на нелоялни практики.
След подписването изпълнителният
директор на СМТ Йордан Матеев заяви: „Споразумението между нашите две
организации е продължение на последователната политика на СМТ за въвеждане на
саморегулацията по веригата на доставки на хранителни стоки. Ние вярваме, че
свръхрегулациите са вредни за бизнеса и държавата не трябва да се намесва в
отношенията между пазарните субекти. Желанието ни е да се справим с нелоялните
търговски практики с консенсус и по ефективен начин чрез саморегулация. Така,
както това се случва на развитите европейски пазари, които отдавна са поели по
този път”.
От своя страна председателят на БТПП
Цветан Симеонов заяви: „Споразумения за стимулиране на добрите търговски
практики по веригата на доставки на хранителни стоки са израз на постиженията
на гражданското общество във водещи демокрации“ и добави, че очаква сключеното
споразумение да допринесе за засилване на лоялната конкуренция на пазара, което
ще е от полза и за производители, и за търговци, и за потребители. Като
официален представител на GS1, БТПП разполага
с опита от прилагане на стандартите GS1 в цял свят. Истинският
път за получаване на на конкурентни предимства на пазара е ползването на
стандартите, а не в поставянето на изкуствени и субективни критерии,
категоричен е Цветан Симеонов.
Подписването на споразумението е
следваща стъпка в усилията на членовете на СМТ за въвеждане на саморегулацията
в България. Такива споразумения, стимулиращи добрите търговски практики бяха
подписани и с Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България и с
Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите. Освен
това се водят разговори и с други големи работодателски организация и сдружения
на производители като Националната лозаро-винарска камара, Съюза на пивоварите
в България, Асоциацията на месопреработвателите, Асоциацията на производителите
на безалкохолни напитки, асоциациите на млекопреработвателите, съюза на
мелничарите, Асоциацията на производителите, вносителите и търговците на
спиртни напитки и други.