29 май 2015 г.

Производителят Ангел Ангелов от "Градус-1": Трябва да залагаме на пазарните принципи, а не на законодателни инициативи

Публикуваме част от интервюто на българския производител Ангел Ангелов от "Градус-1" пред "Стандарт" за реалните проблеми на българските производители, за отношенията между тях и търговските вериги и за проекта за промени в ЗЗК срещу търговските вериги.

Какви са трудностите, с които се сблъсквате на родна почва?
- Трудностите за всеки производствен бизнес са много. Но една ефективна компания с добър екип и ноу-хау трябва да умее да се справя с всички трудности. Сред най-големите пречки пред бизнеса в България е проблемът с нелоялната конкуренция. Например нерегламентираният внос на месо от ЕС, с който се избягва плащането на ДДС. Това е огромен проблем, тъй като 20% от стойността на продукта се спестява и така се ощетява както държавният бюджет, така и родният производител. Ние оценяваме действията на правителството в тази насока и виждаме, че се правят доста неща. Надяваме се, че ще продължи така и занапред - нулева толерантност към такъв тип злоупотреби. Виждаме, че се действа с много твърда ръка по отношение на акцизните стоки като горива и цигари. Затова се надяваме, че и със същата строгост ще се отнесат към месата, защото проблемът при тях е не по-малък.

- Добро място за бизнес ли е България?
- Всички ние трябва да превърнем България в по-добро място за бизнес, като разкриваме нови работни места, плащаме изрядно данъците си и работим заедно, за да направим родните компании по-конкурентни спрямо европейските. Трябва да оценим достъпа, който имаме до еврофондове. Евросредствата трябва да се използват максимално целенасочено - за оптимизация, изграждане на екипи и т.н., отколкото за чисто увеличение на печалбите.

- Как ще коментирате отношенията доставчици - търговци във веригите? Има ли какво още да се желае в тази посока? Родни фирми искат равнопоставеност между местните и чуждите доставчици на големите търговски вериги. Мислите ли, че сега няма такава?
- За съжаление в условията на пазарна икономика тези отношения се обуславят от пазара. Разбира се, иска ни се българските производители да бъдат с приоритет. Но ние като производители трябва да направим така, че клиентът сам да търси българското. Защото веригите предлагат това, което клиентът търси. Ако направим така, че клиентът да знае кой е българският продукт и го търси, тогава всичко ще е случи по естествен път, без да е нужно да се връщаме назад от пазарна към планова икономика.

- Как обаче може да се случи това, след като българинът търси по-евтиното, а родните стоки често са по-скъпи от вносните?
- Всичко това трябва да стане по един начин - комплекс от оптимизация на родното производство и ролята на държавата, която да ограничи нерегламентирания внос. Ако тези неща са на мястото си, българският производител ще е равнопоставен на европейския и нашенецът по естествен път ще избира родните стоки. Освен това родното производство не отстъпва по качество на европейското.

- Според експерти храните в хипермаркетите ще поскъпнат с 3 до 5% заради промени в Закона за конкуренцията и отпадането на т.нар. такса логистика (ще се забранят услугите, които веригите предоставят на производителите за транспорт) Вие споделяте ли тази прогноза?
- В природата обикновено няма празно място. Смятам, че тази такса логистика ще бъде запълнена от друг тип такса. Затова ми е трудно да си представя, че това ще доведе до съществени промени. Трябва да залагаме на пазарни принципи, от които ще дойдат действителните резултати, а не от законодателни инициативи в пазарна икономика.

Цялото интервю можете да прочетете тук