3 декември 2014 г.

Модерната търговия и цената на шарана


Преди в България да се развие модерната търговия цените на храните бяха доста нестабилни. Те рязко се повишаваха при повишено търсене, дори когато то е било напълно очаквано. Например всички знаем, че потреблението на яйца скача преди Великден, на агнета - преди Гергьовден и на риба - преди Никулден. Въпреки това, преди големите международни вериги да стъпят в България цените на въпросните стоки скачаха драстично точно в периода, когато са най-търсени. Просто търсенето за кратък период от време надвишава предлагането, което, както знаем от икономическата наука, вдига цената на стоката.

Това се промени благодарение на големите търговски вериги, които повишиха предлагането в периодите, когато очакват повишение на търсенето. В резултат на това, както и на жестоката конкуренция между веригите, в пиковите моменти цените на стоките не само не се качват, но дори падат. Ето например какво пише "Стандарт" под заглавие "Черен петък за шарана":
Цената на шарана пада преди Никулден. Магазини обявиха разпродажба на рибата точно преди празника, на който се купува най-много от нея. Килограм шаран в кварталните специализирани магазинчета се продава за 6-6,50 лв. В големите търговски вериги обаче цената се движи далеч под тези нива - между 4,90 лв. и 5,50 лв. Така в петък, точно преди Никулден, рибата ще се продава с намаления, подобни на тези за електроника и битов техника в "черния петък" - последния петък на ноември.
Ето как навлизането на големите търговски вериги в страната намалява цените на стоките и подобрява стандарта на живот на българските потребители.

Снимка: freeimages, Gölin Doorneweerd - Swijnenburg