3 ноември 2014 г.

Защо чуждестранни търговски вериги напускат България?

В. "Капитал" публикува в последния си брой аналитична статия за търговията на дребни с бързооборотни стоки под заглавие "Верижен отлив". Ето част от текста: 
Българския пазар на хранителни стоки на дребно е сравнително плитък (оборотите като цяло не са като например в Полша или Румъния), а враждебният вятър духа постоянно. Всички си спомнят полемиката около т.нар. закон за веригите - промени в Закона за защита на конкуренцията, които да регулират отношенията производител-търговец. 
Че самият той е силен враждебен порив на вятъра срещу веригите е ясно. Дългото му обсъждане, съчетано с популистичното говорене от политици от целия спектър през последните няколко години в стил "не е възможно да продаваш токова много и да губиш, значи трябва на веригите нещо да им се направи", всъщност представлява един постоянен полъх на несигурност за този бизнес. С две думи - освен че замалко да имат специален закон срещу себе си, те няма как да са сигурни, че утре, вдругиден или догодина няма да се появят още няколко такива. А непредвидимата среда няма как да предизвика нито отваряне на още обекти, нито търпеливо понасяне на загубите с цел бъдещо благоденствие. 
Затова и тенденцията е факт: част от големите вериги магазини (впрочем не само за хранителни стоки) си тръгват от България. Логично това не са най-големите, а по-скоро тези на средно ниво като обороти. 
"Чуждите вериги си тръгват по няколко причини: работят на загуба, има прекалено голяма конкуренция, клиентите не са достатъчно платежоспособни, индикациите за икономиката са лоши, все още има прекалено голям дял на традиционната търговия и пазарът е малък", каза мениджър на голям ритейлър, работещ в България. 
Според друг представител на сектора голямата конкуренция между самите вериги не е особено силен фактор. "В България спрямо останалите страни от Централна и Източна Европа няма чак толкова много обекти на големите чуждестранни компании от сектора", каза той. "По-съществената причина е, че просто нормите на печалба не са достатъчно атрактивни. За да остане една верига в България, са необходими две неща: потентен пазар и предвидимо законодателство. Тук очевидно и двете не са налице. Иначе от хубавото никой не бяга", каза мениджърът, предпочел да не бъде цитиран с името му. Той самият определя говоренето, че не е възможно да си на загуба, след като реализираш огромни приходи като чист популизъм. "Разбира се, че е възможно - да, оборотът ти може да е огромен, но управлението на разходите понякога е ключово и именно то може да доведе отрицателен финансов резултат", подчерта той. 
Според други експерти, близки до сектора, именно съществените, и то твърди разходи са една от причините средните по големина вериги магазини да не могат да излязат на печалба на малък пазар, ако не са на върха му. Бидейки част от голям концерн, верига с определена марка в една държава има съществени постоянни разходи за управление, софтуер и т.н. към компанията майка, които просто няма как да свие. И ако печалбата й бруто не е достатъчно висока (което изисква и платежоспособен пазар), смисълът от присъствието й на този пазар се губи.
Дали тенденцията към отлив на чуждестранни търговски вериги от българския пазар ще продължи - никой не се наема да прогнозира.