19 март 2014 г.

Конкуренцията в модерната търговия през 2013


Концентрацията на пазара на дребно на бързооборотни потребителски стоки в България е най-ниска в целия ЕС, съответно конкуренцията е най-ожесточена. По данни на ICAP за 2013 г. най-големите 10 компании в сектора държат едва 36% от пазара. За сравнение, в Западна Европа този дял е около 80-85%, а в другите страни от Източна Европа - около 60-65%.

Ето пазарните дялове на компаниите в топ 10 според ICAP:

  1. Кауфланд - 10.8 %
  2. Билла - 4.8 %
  3. Лидл - 4.4 %
  4. ЦБА - 3.4 %
  5. Карфур - 3.1 %
  6. Фантастико - 2.6 %
  7. Пикадили - 2.1 %
  8. Пени Маркет - 1.8 %
  9. Т-Маркет - 1.2 %
  10. Метро - 1.2 % (тук не се включват продажбите на едро на Метро)

В сравнение с 2012 г. делът на водещите 10 търговци е с около три пункта по-голям.

Според ICAP целият пазар се е свил леко и през 2013 г. е 10.3 млрд. лв. Водещите 50 компании в сектора държат 45% от пазара. Това всъщност e делът на модерната търговия (магазините са с две и повече каси). Останалите 55% се разпределят между десетки хиляди малки магазинчета и пазари.